Associazione Culturale "PRO BIRGI"

Associazione Culturale "PRO BIRGI" per la Valorizzazione e lo Sviluppo di BIRGI e della Sua Riserva Naturale * ___________________________________ BIRGI e lo STAGNONE ! : .....unni l'aceddi ci vannu a cantari e unni li pisci ci fannu l'Amuri ! ________________________________ Questo blog non rappresenta una testata giornalistica in quanto viene aggiornato senza alcuna periodicità . Non può pertanto considerarsi un prodotto editoriale ai sensi della legge n. 62 del 7.03.2001

venerdì 30 ottobre 2009

....e vvui durmiti ancora......(non diretto ai Sigg. Politici ...marsalesi )

M'assettu fora a lu lustru di la luna

Storie, racconti, ricordi di una Sicilia
che forse non c'è più
a cura di Franco Gambino



e vui durmiti ancora!
Scritto da Franco Gambino
Venerdì 30 Ottobre 2009 09:42


Il titolo potrebbe dare a intendere che il “pezzo” di oggi, di questa mia rubrica – che debbo confessare riscuote sempre un notevole successo tra i lettori del quotidiano e del sito internet “ www.marsala c’è.it ”- sia dedicato a personaggi delle Istituzioni locali . Ma no , oggi voglio rassicurarli …..li lascerò “dormire” placidamente ! E siccome da più parti, ad ogni concerto –mio e di mia moglie- mi viene richiesta questa bellissima pagina di musica siciliana, voglio raccontarVi qualche nota o curiosità , che interesserà gli amanti del.....

bel Canto e della Tradizione Popolare Siciliana.



….Si “Cunta” che: il Maestro Gaetano Emanuele Calì (Catania 1885-Siracusa 1936) nel 1910 ritornando da Malta (dove era stato per lavoro) , avendo tra le mani un libretto di poesie, lesse i versi di un suo concittadino e Amico, Giovanni Formisano . Ne rimase tanto colpito che ,durante una delle notti della traversata, ebbe una forte ispirazione e scrisse lo spartito. Giunto a Catania la fece sentire a Giovanni Formisano al quale piacque e la imparò subito. Il primo titolo per la verità fù “Mattutina” ma con l’andar del tempo si trasformò in “Mattinata” e susseguentemente “E vui durmiti ancora”. Credo che sia doversoso dire qualcosa sul Maestro Calì…..Fù allievo del Maestro F.P.Frontini che lo iniziò allo studio della musica e gli rivelò i valori culturali e sociali della “musica popolare”.Nel 1910 fù nominato direttore del Real Teatro di Malta e, poi, di numerose Filarmoniche. A Malta sposò una concertista d’arpa Anna Battista che perdette giovanissima. Nel 1929 fondò il Gruppo Folklorico “CANTERINI ETNEI” che sotto la sua direzione raggiunse vertici artistici straordinari. Conobbe e fù Amico del Maestro Carmelo Giacchino , attraverso l’Ond (Opera Nazionale Dopolavoro) poi ENAL. Diresse per anni i Cori delle rappresentazioni classiche del Tatro Antico di Siracusa, dove morì.

L’opera di Giovanni Formisano (Catania 1879-Siracusa 1962) è nota in quanto poeta e commediografo ; diceva Martoglio : “Ntà l’opiri sui si senti l’amuri forti pi Catania, pi la Sicilia e la Sicilianitati….! “ ma l’aneddoto più suggestivo che veniva raccontato dai nonni -nel secolo scorso- era il seguente : “ Aviti a sapiri ca ntò frunti ra Carnia ntò 1916 (Prima guerra Mondiale) , c’eranu , unu nfacciu all’autru, l’austriaci e dui reggimenti di surdati Italiani –furmati tutti di Siciliani- Na sira mentri la luna splinnia ntò celu, un surdatu italianu pigghiò a chitarra e si misi a cantari na canzuna. Ntò mentri ca stu picciottu cantava, li spari si firmaru e quannu finiu di cantari, l’austriaci ci batteru li manu. A canzuna era “…e vui durmiti ancora “ !

Con la voce accarezziamo le note….e dedichiamo le “parole” alla persona Amata !

Ascoltate……



E vui durmiti ancora

Lu suli è già spuntatu di lu mari
E vui bidduzza mia durmiti ancora
L'aceddi sunnu stanchi di cantari
Affriddateddi aspettanu ccà fora
Supra ssu barcuneddu su pusati
E aspettanu quann'è ca v'affacciati

Lassati stari nun durmiti cchiui
Ca 'nzemi a iddi dintra sta vanedda
Ci sugnu puru iu c'aspettu a vui
Ppi viriri ssa facci accussì bedda
Passu cca fora tutti li nuttati
E aspettu sulu quannu v'affacciati


2

Li ciuri senza i vui nun vonnu stari
Su tutti ccu li testi a pinnuluni
Ognunu d'iddi nun voli sbucciari
Se prima nun si rapi ssu barconi
Intra li buttuneddi su ammucciati
E aspettanu quann'è ca v'affacciati

Lassati stari nun durmiti cchiui
Ca 'nzemi a iddi dintra sta vanedda
Ci sugnu puru iu c'aspettu a vui
Ppi viriri ssa facci accussì bedda
Passu cca fora tutti li nuttati
E aspettu sulu quannu v'affaccia

G.Formisano-G.E.Calì

lunedì 26 ottobre 2009

REGISTRO SOCI ORDINARI -Nuova Iscrizione-

Iscrizione via email :
CORDARO SEBASTIANO
-25/10/2009
Sottufficiale Aeronautica

sabato 17 ottobre 2009

Cumpari sapiti sunari ...blogger di Giuliana Denaro di Marsala ...una delle voci più belle di questa nostra SICILIA






raccolta franco gambino

LU FOCU DI LA PAGGHIA…


La lalalà lalà lalalalà lalalà la là
“ “ “ “ “

Lu focu di la paglia pocu dura
Quantu l’amuri di la munzignara
L’amuri ca durò menu d’unura
Vampa la capricciusa di malara

L’omu amurusu mi ti vitti chiara
Surgiva d’acqua cristallina e pura
Nta petri di li petri di ciumara
È lu risparmiu di la cuglitura

Stannu sunannu a mortu li campana
Ora ca tu ammazzasti lu me amuri
Lu suli ca scurò celu e lu mari
E lu me cori è cchinu di duluri

Mi lu mittisti a moddu di li cani
Stannu scavannu fossi e sipurturi
Cercanu crozzi e mali cristiani
Pi ddarimi li spini ncanciu di ciuri

La lalalalalà etc.

"....a ricetta pi na bona vicchiaia"


…a ricetta pi na bona vicchiaia !
Scritto da Franco Gambino per MARSALA C'è : il quotidiano di Marsala.....
Venerdì 16 Ottobre 2009 08:33

……un mio Amico Marsalese di ritorno da un viaggio a Copenaghen mi raccontava, tra l’altro, di una speciale protezione, in quel Paese, per la “terza età”. La casa di riposo è infatti un insieme di stanze private dotate di ogni confort collegate a zone comuni in cui trascorrere il tempo “insieme” . Ciascun ospite dispone di un ambiente dove è libero di portare i propri mobili in modo da sentirsi il più possibile a casa . La sala da pranzo è costituita da grandi tavoli da 10 posti l’uno, servita da personale della scuola alberghiera –addetto ai pasti- . Tutto ciò è assolutamente gratuito ! Se invece gli anziani fossero...... autosufficienti ed avessero scelto di continuare a vivere nella propria abitazione, lo Stato, attraverso “un’esclusiva” organizzazione sociale, manda loro personale di fiducia per le occorrenze : pulizie settimanali, richiesta per piccole modifiche alle loro case, riparazioni , piccoli servizi esterni etc…….

Mentre Lui parlava……mi tornavano alla mente le immagini di “profonda” tristezza di una mia parente “costretta” in un ricovero per anziani……mentre chissà come mi risuonavano nelle orecchie le parole di un certo “Cuntu “ di Ciccio Bilello noto personaggio tra i Sanpantaliari che al proposito …recitava :

…..C’eranu na vota un patri e na matri c’avianu dui figghi masculi……..

Un beddru (o tintu) jornu muriu la matri e lu patri arristò sulu. Sa passavanu buonu e i figghi eranu tantu rispittusi cu ssò patri. Sti figghi però un ghiornu si maritaru e u Patri ci retti tuttu chiddru c’avia , lassannusi chiddru ca cci putia abbastari, era sulu ….Ri principiu li nuori lu rispittavanu, ma quannu li sordi fineru si misinu a lamintari ca un ci putevanu cummattiri cu stu vecchiu e tantu ficinu e dissiru ca cunvinceru li figghi a purtallu a lu ricoviru . Ma jamu ca lu cristianu o ricoviru un ci vulia iri e chiancieva ! Un ghiornu lu vinni a truvari un so cucinu , persona mportanti: Nutaru di Marsala- ca virennulu chianciri ci rissi : “Tu o ricoviru un cci hai a gghiri….ora ti ricu iu c’hai a ffari : t’affitti na casa vicinu e tò figghi e aspetta, ca e tò nuori ci pensu iò “- Ci retti centu grana e una lanna e ci rissi : “Tu ogni giorno devi strantuliari sta lanna e fari sentiri bonu u scrusciu ri picciuli ! “ . I nuori sintennu scrusciu ri sordi cuminciaru a rispittallu ra bella : Cu ci lavava a casa- ogni giorno-, cu cci purtava u manciari -ogni giorno-, cu cci lavava i robi -ogni giorno-….da veru Signori !

U nutaru sintennu sti miravigghi ci rissi a so cucinu…..”Senti a mmia ora v’accatta una beddra giarra e ogni giorno cci metti li tò bisogni e la chiui c’un cuverchiu beddru strittu. Poi di ncapu o cuverchiu ci scrivi beddru ranni “ Sta giarra si devi grapiri quannu muoru “. Li nuori virennu sta nuvità ra giarra ci aumintaru li gintilizzi .

Ma un beddru jornu a stu cristiani ccì tuccau di muoriri. Doppu tri ghiorna, i nuori si cunsigghiaru cù parrinu e cci cuntaru u fattu ra giarra; u parrinu si misi una beddra tonaca e cci rissi :amuninni…. iu tegnu a giarra ntall’aria sutta supra, vuatri la rumpiti a corpa di lignu …..ma tuttu chiddu chi cadi nnè manichi ra m è tonaca è miu ! Accussi ficinu…U parrinu cuntentu pa pisantizza ra giarra a isò ntallaria e mentri li fimmini a rumpianu si inchiu di fetu e….mmarazzi “ru viecchiu” ! ….Chi vvuci ! Un vi ricu nzoccu succiessi : u parrinu chi santiava ! I fimmini chiancianu e diciannu : “….unn’avemu curpa ! Chi vecchiu nfami ! nni pigghiò pi fissa ! “ e u parrinu : “ minni fotto …vogghio pacata a tuonaca, vogghio fattu il bagno cu profumo ! “





La fimmina….

Leonardo Vigo 1800

“raccolta amplissima canti popolari siciliani”

Canto n.2529-


La fimmina è comu un’affamatu pisci

Mentri ci duni e mentri tu cci nfrusci

Idda ti l’addumanna lisci lisci,

massima quannu lu vurzuni scrusci;

pirchì di sangu d’omu si nutrisci,

e fa campari cu colliri e angusci

poi quannu la vurza ti fallisci

fa giuramentu ca nun ti canusci….





…….e se servisse per meditare , un fussi buonu ?


Commenta (0 Commenti)